Effectief communiceren

Het grootste probleem bij communicatie is de illusie dat er communicatie heeft plaatsgevonden.
George Bernard Shaw
Toneelschrijver
  • Voor professionals die meer inzicht willen in de kracht van communicatie
  • Voor professionals die meer impact willen door communicatie, aansluitend bij hun eigen waarden en noden.
  • Formules: tweedaagse opleiding, drie halve dagen, workshop, …

Communiceren, dat doen we constant. Verbaal, non-verbaal, in gesprekken, presentaties, e-mails, berichtjes, via sociale media. Elke vorm van communicatie heeft een impact op de wereld rond ons.

Goede communicatie levert een heel wezenlijke bijdrage aan de bouwstenen van een gezonde organisatie. Je zet ze in om helder en transparant te zijn over je visie en doelen, je gebruikt ze om feedback te geven, om een collega te waarderen. Je bouwt er telkens mee aan een cultuur van openheid, veiligheid en vertrouwen.

Waar loopt het dan toch zo vaak “fout”? Soms heb je het gevoel dat je boodschap niet correct begrepen wordt, soms klinkt het anders dan dat je zelf in je hoofd bedacht had. Je ziet dat medewerkers hun acties niet altijd overeenstemmen met wat je dacht dat afgesproken was.

Soms ben je verward omdat je niet duidelijk weet wat er van je verwacht wordt. Je weet niet goed of je werk geapprecieerd wordt omdat je weinig signalen krijgt dat dat zo is.

Vaak vluchten we dan weg in ons hoofd en maken onze eigen veronderstellingen – bij gebrek aan duidelijkheid. Dat is een proces dat kan leiden tot verkeerde conclusies, achterdocht of roddel. Het zorgt er alleszins voor dat we het gesprek met elkaar te weinig of niet meer aangaan. Jij en de collega’s krijgen een onbestemd gevoel dat er iets niet klopt.  “De communicatie zit niet goed.” is dan een veelgehoorde klacht.

Hoe veranderen we dit proces? Hoe creëren we opnieuw verbinding? Dit is waar de opleiding ‘Authentiek communiceren’ over gaat. Voor communicatie met menselijkheid en mét effect.

Programma
  1. Authentiek zijn. We leren welke basishoudingen ons helpen om authentiek en opmerkzaam te zijn voor onze gedachten, wensen en noden. We leren welke mechanismen we, vaak onbewust, inzetten die ons hinderen. We krijgen inzicht in hoe authentiek zijn ons verder kan helpen op weg naar onze doelen.
  2. Authentiek = verbindend communiceren. We krijgen inzicht in de wetenschap achter communicatie, hoe gedrag gedrag uitlokt. We bekijken communicatiemodellen om te ontdekken welke praktische zaken we kunnen toepassen in onze eigen context. Aan de hand van oefeningen merken we onmiddellijk de meerwaarde en noodzaak op van authenticiteit in communicatie.
  3. Autenticiteit en communicatievaardigheden. We bekijken een aantal specifieke en uitdagende contexten om authentieke communicatie in te zetten: assertiviteit, conflicten, feedback geven en ontvangen, gesprekken over doelstellingen/taken/verantwoordelijkheden/werkbare werkafspraken, …